tisdag 13 december 2011

Mjölkchokladfluff och Chokladmousse

Blev tillfrågad hur jag gör mina fyllningar, här kommer två av dem :) Choklad är min favorit ;)

 Chokladfluff
3 dl grädde
180 gram valfri choklad (ev. mindre)
(t.ex mjölkchoklad, dumlekola, toblerone, after eight eller någon annan favorit)

Hetta upp grädden i en kastrull, den får INTE KOKA.
Dela chokladen i mindre bitar och lägg dem i den varma grädden, rör om tills det smält.
Låt stå i kylen tills den är riktigt kall (minst 6 h, gärna över natten), om den är för varm kan den skäras.
Vispa med elvisp tills den blir riktigt fluffig!
Jag försökte fuska en gång, hade den 4 timmar i kylskåp men den blev förstörd när jag vispade den :/


Chokladmousse
Blanda ihop lika delar grädde och vaniljkräm/marsankräm.
smaksätt med kakao eller smält choklad

väldigt enkel och jättegod fyllning till tårta :)

i denna är det mjölkchokladfluff...

..och i den här chokladmousse


Nästa vecka har jag tre tårtor som ska göras! det ska bli såå kul :D Min lilla bebis blir 1 år och älsklingen blir 25 år, och så har jag en beställning.
Om jag hinner så lägger jag ut bilder innan jul :)
Ikväll blir det lucia för barnen, myysigt..
Ha de bra!

//Annika

Inga kommentarer: